بررسی آگاهی، نگرش و رفتار مربیان بهداشت و پرورشی استان ایلام در خصوص تاثیر بازی های رایانه ای بر سلامت دانش آموزان در سال 1392

نویسندگان

  • جوروند, رضا دانشگاه علوم پزشکی ایلام
  • شمسی زاد, ماشاءلله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
  • صادقی راد, کاظمیه علوم پزشکی ایلام
  • غلامی, امید علی دانشگاه علوم پزشکی ایلام
  • غلامی, زهرا اداره آموزش و پرورش شهرستان دهلران
  • نورمحمدی, غلام علی دانشگاه علوم پزشکی ایلام
چکیده مقاله:

مقدمه: بازی های رایانه ای بخش عمده ای از اوقات فراغت دانش آموزان را پر می کنند. این بازی ها در صورت عدم رعایت احتیاطات لازم می توانند تاثیرات مخربی بر جسم و روح کودکان گذاشته و باعث ایجاد تغییراتی ساختاری در رفتار و هنجارهای آن ها شوند؛ مربیان بهداشت و پرورشی مدارس از افراد تاثیرگذار در حفظ سلامت جسمی و روانی دانش آموزان هستند؛ لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی آگاهی، نگرش و رفتار این گروه در خصوص تاثیر بازی های رایانه ای بر سلامت دانش آموزان اجرا شده است. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع(kap Study)، یکصد مربی شاغل در مدارس راهنمایی حضور داشتند. انتخاب نمونه های این مطالعه با استفاده از روش نمونه گیری سیستماتیک، از سه شهرستان به نمایندگی استان ایلام صورت گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط متخصصین انجام شده و نمره پایایی آن با استفاده از test-retest و آزمون آلفای کرونباخ 769/0 بود. داده ها با استفاده از SPSS vol.18 و آزمون های آماری مناسب، تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش: 62 درصد شرکت کنندگان مرد و 80 درصد متاهل بودند. 52 درصد سابقه ای کمتر از 15 سال و 68 درصد دارای مدرک کارشناسی بودند. میانگین نمره آگاهی شرکت کنندگان 839/0±3/1و میانگین نمره نگرش آن ها 84/3±1/39 بود. ضمن این که میانگین نمره رفتار شرکت کنندگان در مطالعه نیز 03/1±86/1 بود. بحث و نتیجه گیری: با وجود نگرش نسبتاً مثبت، اگاهی و عملکرد مربیان در خصوص تاثیر بازی های رایانه ای بر سلامت دانش آموزان ضعیف است. به نظر می رسد مداخله آموزشی و تدوین مقررات اجرایی مناسب در مدارس می تواند راه گشا باشد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی آگاهی، نگرش و رفتار مربیان بهداشت و پرورشی استان ایلام در خصوص تاثیر بازی های رایانه ای بر سلامت دانش آموزان در سال ۱۳۹۲

مقدمه: بازی های رایانه ای بخش عمده ای از اوقات فراغت دانش آموزان را پر می کنند. این بازی ها در صورت عدم رعایت احتیاطات لازم می توانند تاثیرات مخربی بر جسم و روح کودکان گذاشته و باعث ایجاد تغییراتی ساختاری در رفتار و هنجارهای آن ها شوند؛ مربیان بهداشت و پرورشی مدارس از افراد تاثیرگذار در حفظ سلامت جسمی و روانی دانش آموزان هستند؛ لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی آگاهی، نگرش و رفتار این گروه در خصوص ت...

متن کامل

تاثیر بازی های رایانه ای بر میزان خلاقیت و فراشناخت دانش آموزان پسر شهر اهواز

هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بازی های رایانه ای بر میزان فراشناخت و خلاقیت دانش آموزان17-14ساله شهرستان اهواز بود روش این پژوهش از نوع شبه تجربی و طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش را دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر اهواز تشکیل می داد که در سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بوده اند و از بازی های رایا نه ای استفاده نمی کردند. حجم نمونه در این پژوهش 40 نفر ...

متن کامل

آگاهی، نگرش و اظهار عملکرد سالمندان شهر اهرم در خصوص رفتار تغذیه در سال 1392

زمینه: سالمندی دوران حساسی از زندگی بشر است و توجه به مسائل و نیازهای این مرحله یک ضرورت اجتماعی است. در نظر گرفتن نیازهای خاص این دوران، از جمله توجه به تغذیه امر مهمی است که عمدتاً مورد غفلت واقع شده است. این بررسی با هدف تعیین وضعیت آگاهی، نگرش و اظهار عملکرد سالمندان شهر اهرم در خصوص رفتارهای مرتبط با تغذیه اجرا شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، 200 نفر از سالمندان 75-60 ساله شهر اهرم ...

متن کامل

مقایسه آگاهی و نگرش دانش آموزان دبیرستانهای استان یزد در مورد ایدز در سال های 1383 و 1392

Introduction: AIDS as an infectious disease and the fourth leading cause of death in the worldwide is known as the deadliest diseases in this century. Today high school students are more exposed to the risk of HIV/AIDS than others. The purpose of this study was to compare the knowledge and attitude of high school students on HIV/AIDS in 2004 and 2013 in Yazd Province. Methods: This is a cross-...

متن کامل

تاثیر بازی های رایانه ای بر هوش هیجانی دانش آموزان دوره اول متوسطه

هدف پژوهش حاضر تأثیر بازی های رایانه ای بر هوش هیجانی دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع زمینه‌یابی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه ناحیه یک شهرستان ساری به تعداد 5030 نفر که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 357 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر اساس پایه های تحصیلی به عنوان نمونه انتخاب شدند.جمع‌آوری ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 23  شماره 2

صفحات  134- 140

تاریخ انتشار 2015-07

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023